De groene draad

Bij Dekker geloven we in een toekomst waarin duurzaamheid niet alleen een doel is, maar een manier van leven. Onze Groene-Draad-Verhalen bieden een inkijkje in hoe wij stap voor stap werken aan een meer verantwoorde bedrijfsvoering op het gebied van people, planet en prosperity. Van het bevorderen van mensgerichte personeelspraktijken tot het streven naar milieuvriendelijke productiemethoden, onze medewerkers zijn de drijvende kracht achter onze voortdurende inspanningen om een positieve impact te hebben op de wereld om ons heen.

Lees hier hoe onze diverse teams samenwerken aan innovatieve oplossingen die niet alleen de ecologische voetafdruk van ons bedrijf verminderen, maar ook bijdragen aan de sociale en economische ontwikkeling van onze gemeenschappen. Door samen te werken en te leren van elkaar, zetten we ons in voor een duurzamere toekomst.

De groene draad

Bij Dekker geloven we in een toekomst waarin duurzaamheid niet alleen een doel is, maar een manier van leven. Onze Groene-Draad-Verhalen bieden een inkijkje in hoe wij stap voor stap werken aan een meer verantwoorde bedrijfsvoering op het gebied van people, planet en profit. Van het bevorderen van mensgerichte personeelspraktijken tot het streven naar milieuvriendelijke productiemethoden, onze medewerkers zijn de drijvende kracht achter onze voortdurende inspanningen om een positieve impact te hebben op de wereld om ons heen.

Lees hier hoe onze diverse medewerkers samenwerken aan innovatieve oplossingen die niet alleen de ecologische voetafdruk van ons bedrijf verminderen, maar ook bijdragen aan de sociale en economische ontwikkeling van onze gemeenschappen. Door samen te werken en te leren van elkaar, zetten we ons in voor een duurzamere toekomst.

Greengridz_linkedin_post
Productieleider / Productmanager

Dennis Boevé / Maaike van Dijk

"Duurzaam produceren zet echt zoden aan de dijk als je zo’n 1.000 keukenbladen per dag maakt."

Duo portret Maaike en Dennis_02_LR-1

Dat Dekker al sinds jaar en dag nadenkt over duurzaamheid, daar waren Dennis Boevé en Maaike van Dijk zich al van bewust. Maar de grote stappen die de producent van keuken- en werkbladen de laatste jaren zet richting duurzaamheid maakt de productverantwoordelijken écht trots. ‘Dekker beweegt zich in volle vaart richting duurzaamheid’.

‘Wist je dat Dekker al sinds de jaren ’80 restafval gebruikt om de fabriek mee te verwarmen’? vraagt Dennis na afloop van het interview op het hoofdkantoor van Dekker in Zevenhuizen. Achter zijn rug kijk je door een groot raam recht in de fabriekshal van de keukenbladenproducent. Overal langs het plafond lopen buizen met water dat verwarmd is met warmte die vrijkomt bij het recyclen van restafval uit de fabriek.

Als productieleider is Dennis altijd te vinden in de fabriekshal waar hij zo’n 70 man aanstuurt. Samen met zijn team zorgt hij dat er dagelijks meer dan 1000 keukenbladen van de band rollen. Daarnaast helpt hij Maaike bij het oplossen van vraagstukken vanuit de klant en het uitrollen van nieuwe of verbeterde producten binnen het productieproces. ‘Denk bijvoorbeeld aan een klant die een extra dik keukenblad wil. Dennis denkt dan mee over de vraag hoe we dat het beste kunnen aanpakken in de productie’, vertelt de productmanager. Maaike werkt bij Dekker dagelijks aan de verbetering en doorontwikkeling van het assortiment.

Greengridz

Dat er vanuit de klant steeds meer vraag is naar duurzame producten, merken Dennis en Maaike al langer. ‘Vanuit de projectmarkt zagen we meer dan tien jaar geleden al dat de overheid meer eisen ging stellen op het gebied van duurzaamheid. Projecten moesten groener’, vertelt Dennis. Zo ontstond de vraag naar keukenbladen met een lage milieu-impact bij klanten van Dekker die keukens leveren voor projecten van woningbouwcorporaties. ‘Dekker is hier toen op ingesprongen door samen met leveranciers een lichtgewicht keukenblad te ontwikkelen van duurzaam materiaal’, vult Maaike aan. ‘Dit keukenblad bestaat uit een honingraadpaneel van volledig FSC-gecertificeerd hout, dat we Greengridz noemen. Waar we voorheen multiplex gebruikten, gebruiken we dit materiaal nu als drager voor het grootste deel van onze werk- en keukenbladen.’

‘Met Greengridz bespaar je ten opzichte van multiplex maar liefst 60% grondstoffen omdat het paneel uit een lichtgewicht constructie bestaat’, vertelt Dennis enthousiast terwijl hij twee monsterstukken van een tafel achter hem pakt: een stuk multiplex en een stuk Greengridz. ‘Voel maar hoeveel lichter Greengridz is ten opzichte van multiplex’. Dat Greengridz zoveel lichter is, is een van de redenen waarom het duurzamer is dan multiplex. Maaike: ‘Met Greengridz besparen we 60% CO2-uitstoot omdat er simpelweg minder grondstoffen nodig zijn voor de productie. Hierdoor is er ook minder energie nodig voor het transport en de productie.’ Bij het succes van het materiaal hielp het natuurlijk ook dat naast de gunstige milieuaspecten het ook nog een functioneel een beter product is, doordat het stijver, harder en watervaster is. Om het product nog groener te maken is Dekker nu bezig met het upcyclen van Greengridz panelen. De panelen worden omgezet naar 100% actieve koolstof die gebruikt kan worden in water- en luchtfilters.

Dreamteam

Dat Greengridz zoveel lichter is, is een bijkomend voordeel voor monteurs die de keukenbladen monteren. Dit hielp bij de introductie van het product, merkten Dennis en Maaike: ‘Als je een nieuw product introduceert bij een klant, is het heel belangrijk dat je de monteurs meeneemt in het proces. Onbekend maakt namelijk vaak onbemind.’ Het duurde even voordat iedereen enthousiast was over Greengridz, maar nu verkoopt Dekker meer werkbladen van Greengridz dan multiplex. Maaike: ‘Dennis heeft monteurs goed meegenomen door hen te laten zien dat Greengridz gemakkelijker is om mee te werken dan multiplex.’ Dennis: ‘Ik liet monteurs ervaren hoeveel fijner het is om te werken met panelen van drie tot vier meter die veel lichter zijn dan multiplex. Als ze het verschil voelden, zag je ze echt glimmen’. ‘Dit maakt ons tot een dreamteam’, valt Maaike in. ‘Ik vertel de theorie en Dennis vult dan aan door de praktische voordelen te laten zien.’

Sowieso is ze heel blij dat ze bij Dekker werkt, wil Maaike nog graag kwijt. ’Wij doen er alles aan om als bedrijf in volle vaart richting duurzaamheid te bewegen. Als werknemer ben ik daar best wel trots op.’ Dennis, al 30 jaar in dienst bij Dekker, sluit zich daar volledig bij aan: ‘Deze wereld moet nog langer blijven bestaan. Als je klanten een duurzame richting in stuurt, draag je daar een mooi steentje aan bij.’

Inkoopmanager

Mark de Waard

"Duurzaam ondernemen is inkopen met impact. Mensen moeten graag duurzame keukenbladen willen hebben omdat ze mooier en betaalbaarder zijn."

Portret Mark de Waard_01_LR-1

Als inkoopmanager voor de hele Dekker-groep ziet Mark de Waard dat maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO) een steeds belangrijkere rol speelt in de relatie met leveranciers. Hij staat hier volledig achter. ‘In lijn met het motto van Dekker zou ik zeggen: gewoon doen!’

Voorheen organiseerde Mark vanuit Beuningen de inkoop van materialen voor Topline Maatwerkbladen. Sinds Dekker dit bedrijf zo’n vier jaar geleden overnam, onderhoudt de inkoopmanager de contacten met meer dan 100 leveranciers van de hele Dekker-groep. ‘Ik houd mij zowel bezig met de strategische kant van de inkoop als met de operationele kant’, vertelt Mark vanuit zijn nieuwe standplaats Zevenhuizen. De strategische kant van de inkoop gaat over de condities en afspraken waaronder leveranciers hun producten aan Dekker leveren. Mark: ‘Onze eisen op het gebied van MVO vallen hier ook onder.’ Het operationele gedeelte gaat over de vraag of de voorraad iedere dag weer op orde is. Want: ‘Je wil te allen tijde voorkomen dat je de klant moet teleurstellen.’

Zien en horen

Als inkoopmanager ervaart Mark dat MVO een steeds belangrijkere rol speelt bij de inkoop. ‘MVO was altijd al een onderwerp als we onze leveranciers bezochten. Maar nu is het vaak een van de eerste punten op de agenda’, licht hij toe. Dekker vraagt altijd informatie bij leveranciers op over hun MVO-beleid, internationaal wordt dat CSRD of ESG genoemd, want binnen Europa is er inmiddels ook volop aandacht en regelgeving. Ook gaat het steeds verder de keten in want de leveranciers van Dekker moeten ook aantonen hoe zij met hun leveranciers en grondstoffen omgaan. Op basis van deze informatie gaat Dekker met haar leveranciers in gesprek en legt zij een bodem voor wat zij van hen verwacht. Voor Mark zijn bedrijfsbezoeken daarbij onmisbaar. ‘Zien en horen wat er bij een leverancier op de werkvloer gebeurt, is voor mij heel belangrijk om een goed beeld te krijgen.’

Een mooi voorbeeld is de verbetering van het productieproces bij een leverancier in Italië. Mark: ‘Toen we een bezoek brachten aan deze fabriek merkten we dat de producten wel goed geproduceerd werden, maar dat het rommelig georganiseerd was op de werkvloer. We hebben toen met de leverancier zijn procedures en werkprocessen doorgenomen en afspraken gemaakt. Er is toen zelfs iemand aangesteld die verantwoordelijk werd bij de leverancier voor dit soort verbeterprocessen. Nu is het er netjes en is de productie veel meer doordacht.’ En daardoor ook duurzamer, constateert hij. ‘Zo is er bijvoorbeeld veel minder productieafval en is de afkeuring van producten fors naar beneden gegaan.’

Ingewikkelde vraagstukken

Maar vaak leveren verwachtingen op het gebied van MVO ook ingewikkelde vraagstukken op voor Mark en zijn collega’s. Zo is Dekker voor haar keuken- en werkbladen van graniet aangesloten bij TruStone: een initiatief vanuit de Nederlandse en Vlaamse natuursteensector. Overheden, bedrijven, ngo’s en vakbonden hebben binnen TruStone afspraken gemaakt voor een meer verantwoorde productie en inkoop van natuursteen. Mark: ‘Vanuit TruStone is ons nu gevraagd of wij willen controleren of onze leveranciers een leefbaar loon betalen aan hun werknemers in de steengroeves. Natuurlijk een heel belangrijk uitgangspunt ook vanuit een MVO gedachte, maar wat is een leefbaar loon in India? Dat op zich is al een interessante discussie en kunnen wij natuurlijk moeilijk bepalen. En hoe controleer je dat? Daarvoor moet je partijen vinden die de expertise hebben om dat lokaal, betrouwbaar en transparant te rapporteren. Deze logische vraag is dus een behoorlijke uitdaging voor onze afdeling.’

Het liefst zou de inkoopmanager helemaal geen graniet meer inkopen, zeker nu er steeds meer en veel duurzamere alternatieven op de markt zijn. ‘Maar als bedrijf moet je wel oog houden voor de consequenties van je beslissingen elders in de productieketen. Zo verliezen mensen in steengroeves misschien wel hun baan als wij dit besluiten’, schetst hij het dilemma waar hij mee te maken heeft.

Gewoon doen

Dekker kan een positieve impuls geven aan het thema duurzaamheid in de markt, ziet Mark: ‘Als marktleider voelen we ook de verplichting te proberen richting te geven als het gaat om het gebruik van duurzame materialen. Andere partijen volgen ons dan vaak wel als een product aanslaat.’ Het motto van Dekker ‘gewoon doen’ helpt hier ook bij, ervaart hij in zijn relaties met leveranciers. Mark: ‘Dekker heeft veel langdurige relaties met leveranciers die steunen op een groot wederzijds vertrouwen. Als leveranciers moeten investeren om duurzame producten te ontwikkelen, sluiten wij daar als stabiele partner graag bij aan. Dan zeggen wij: gewoon doen. Vaak zie je ze dan toch in beweging komen omdat je meer kans van slagen hebt als je samen optrekt.’

Product Engineer

Niels Kölder

"Duurzaamheid claims maken we pas als we precies weten hoe het zit."

Portret Niels Kölder_01_LR-1

Toen hij bijna een jaar geleden bij Dekker kwam werken, vroeg hij zich af of hij zijn collega’s zou moeten overtuigen om te kiezen voor duurzame producten. Nu beseft product engineer Niels Kölder dat dit helemaal niet nodig is. ‘Bij Dekker heerst een gezonde motivatie om te investeren in duurzaamheid.’

Voordat Niels bij Dekker aan de slag ging, werkte hij bij een kleine duurzame startup die het hoofd soms maar moeilijk boven water kon houden. ‘Omdat het financieel beter uitkwam moesten we steeds vaker kiezen voor minder duurzame oplossingen’, vertelt de product engineer op een woensdagochtend op het hoofdkantoor van zijn nieuwe werkgever in Zevenhuizen. ‘Het is fijn om nu te werken voor een bedrijf dat het zich wel kan veroorloven om te kiezen voor ontwikkelingen in duurzaamheid.’ Toch was hij in het begin ook een beetje huiverig: zou hij als productengineer zijn collega’s moeten overtuigen om te kiezen voor duurzame producten? Al snel merkte hij dat dit helemaal niet nodig is. ‘Bij Dekker heerst er een intrinsieke motivatie om te investeren in duurzaamheid.’

Meten is weten

Als product engineer houdt Niels zich bij Dekker onder andere bezig met het testen van 13 materialen die toegepast worden in de keuken- en werkbladen die het bedrijf produceert. Zo test hij bijvoorbeeld of materiaal vlekgevoelig of krasbestendig is. Ook brengt hij duurzaamheidsaspecten van de materialen in kaart. Niels: ‘We werken aan de hand van een Life Cycle Analysis (LCA) van het materiaal: dit is een dossier waarin staat hoe het materiaal scoort op allerlei verschillende duurzaamheidsaspecten zoals CO2-uitstoot, watergebruik, herkomst van grondstoffen, etc.’ Dekker besteedde het opstellen van LCA’s altijd uit aan een externe partij maar gaat deze nu zelf opstellen. ‘Hiermee krijgen we nog beter grip op de duurzaamheidsaspecten van onze werkbladen’, licht Niels toe.

Want: meten is weten. Als je als bedrijf echt duurzame claims wilt maken, dan moet je precies weten hoe het zit, vinden ze bij Dekker. En soms denk je het te weten, maar blijkt het in de praktijk toch net even anders, weet Niels. ‘Ik heb net aan de hand van een LCA van een van onze materialen ontdekt dat dit waarschijnlijk veel duurzamer is dan we altijd dachten.’ vertelt de product engineer met enige verbazing in zijn stem. Het meetbaar maken van duurzaamheidsaspecten van materialen helpt ook bij het maken van duurzame keuzes. Niels: ‘Misschien komen we aan de hand van de LCA’s die we zelf gaan opstellen wel tot de conclusie dat we bijvoorbeeld een grote stap kunnen zetten door een bio-resin of lijmsoort te gebruiken voor onze keuken- en werkbladen.’

Wilskracht om door te zetten

Het is lang niet altijd gemakkelijk om een duurzaam product op de markt te brengen, weten ze bij Dekker. Zo investeert het bedrijf soms jarenlang in een nieuw product terwijl het aan het einde van de rit moet besluiten om het toch niet op de markt te brengen. ‘Soms is een product misschien wel duurzaam als het gaat om de impact op het milieu maar heeft het eigenschappen waardoor het toch niet voldoet aan onze eisen voor een keukenblad’ legt Niels uit. ‘Bijvoorbeeld als het materiaal niet robuust genoeg is. Dan zitten er binnen de kortste keren zoveel vlekken of krassen op het blad dat de klant na twee jaar alweer een nieuw blad wil. Dan ben je uiteindelijk ook niet duurzaam uit.’

Maar dat betekent niet dat Dekker de handdoek dan in de ring gooit. Want ze weten binnen het bedrijf ook: vaak moet je investeren in heel veel nieuwe producten waarna je uiteindelijk misschien een of twee producten in de markt kunt zetten. Niels: ‘Er zijn echt maar weinig bedrijven die bereid zijn om dit te doen. Ik vind het bijzonder om te zien hoe groot de wilskracht is binnen Dekker om door te gaan op de weg richting duurzaamheid’.

P&O Manager

Karin Stuurman- Siegenaar

"Duurzaamheid en inclusiviteit zijn voor mij onlosmakelijk met elkaar verbonden."
Portret Karin Siegenaar_02_LR-1

Een duurzame bedrijfsvoering betekent bij Dekker in de eerste plaats dat je investeert in je mensen, is de ervaring van P&O manager Karin Stuurman- Siegenaar. Dat deze aanpak werkt, zien ze bij de keuken- en werkbladen fabrikant uit Zevenhuizen terug in de cijfers. ‘Onze werknemers zijn gemiddeld zo’n 25 jaar in dienst.’

Voor Karin voelde het aan als een warm bad toen ze zeven jaar geleden als P&O manager de overstap maakte naar Dekker. ‘Bij mijn vorige werkgever liep ik er tegenaan dat er steeds meer vanuit het Duitse hoofdkantoor richtlijnen voor het personeelsbeleid werden opgelegd die voor mijn gevoel niet altijd aansloten bij wat er nodig was op de werkvloer. Hier ervaar ik korte lijnen en krijg ik de ruimte om met elkaar te zoeken naar een passende oplossing. Dat past veel beter bij mij’.

Een leven lang passend werk

Voor een familiebedrijf als Dekker staat continuïteit voorop. En dat betekent: goed zorgen voor je mensen maar ook commitment van de medewerkers vragen. Hoe Dekker dat doet? ‘Bijvoorbeeld door te stimuleren dat werknemers een leven lang passend werk hebben binnen het bedrijf’, vertelt Karin die bij Dekker inzet op bijdragen aan duurzame inzetbaarheid van de medewerkers. Daarbij kijken we met elkaar goed naar de balans tussen belasting en belastbaarheid. Zo kon een medewerker die Parkinson kreeg bijvoorbeeld nog een tijd in dienst blijven. ‘Parkinson is een progressieve ziekte. We zijn toen gaan zoeken naar passend werk voor deze werknemer, zodat hij het langer vol kon houden omdat de werknemer langere tijd geestelijk en lichamelijk actief bleef.’

Vertrouwen

Aandacht hebben voor mensen. Dat is typisch Dekker, vindt Karin. ’Je ziet het ook aan ons verzuimmanagement. Wij hebben dit in eigen beheer zodat we goed contact houden met een werknemer die uitvalt.’ De P&O manager merkt dat mensen binnen Dekker het waarderen dat haar afdeling laagdrempelig is . ‘Mensen weten ons echt te vinden en delen soms hele persoonlijke zaken. Dat is een teken van vertrouwen.’

Bovendien blijkt uit de cijfers dat investeren in je werknemers loont. Medewerkers houden het tot aan hun pensioen vol op de werkvloer. ‘Gemiddeld zijn werknemers lang in dienst, het 25-jarig dienstverband is hier geen uitzondering’, licht Karin toe. Zelf denkt ze dat dit te maken heeft met de mate van vrijheid en autonomie die werknemers bij Dekker krijgen. Karin: ‘Je krijgt het vertrouwen om zelf verantwoordelijkheid te nemen. Mensen ervaren hierdoor vrijheid en autonomie en groeien mee met het bedrijf. Dat maakt dat het aantrekkelijk is om voor Dekker te blijven werken.’

Werk voor kwetsbare groepen

Werk bieden aan kwetsbare groepen maakt ook onderdeel uit van Dekkers MVO-beleid. Dekker had al mensen werkzaam met een meer dan gemiddelde afstand tot de arbeidsmarkt toen dit nog niet verplicht was voor bedrijven, weet Karin. ‘Vroeger was er binnen Dekker al een soort gemeenschapszin. Zo van: we helpen jongens uit het dorp die niet overal een kans krijgen of vastlopen bij Dekker weer op de rit te krijgen.’ Ook recent hebben werknemers met een afstand tot de arbeidsmarkt een contract aangeboden gekregen. Karin wil dit graag uitbreiden. ‘Daar gaan we ook dit jaar zeker meer tijd in steken. Het is heel mooi om te zien hoe iemand door allerlei omstandigheden moeilijk aan de slag komt en dan na een tijd bij ons ineens helemaal staat te shinen.’ Gewoon mensen kansen geven zich te ontwikkelen en te laten zien wat ze waard zijn. Daar word je als bedrijf zelf ook beter van.